KSeF – ważne zmiany dla przedsiębiorców
Od 2026 roku zacznie obowiązywać stopniowe wprowadzanie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorcy będą musieli wystawiać faktury elektroniczne w jednolitym systemie państwowym. Zachęcamy do zapoznania się z najważniejszymi informacjami.
Krajowy System e-Faktur – co warto wiedzieć?
KSeF to platforma Ministerstwa Finansów, dzięki której przedsiębiorcy mogą wystawiać, odbierać i przechowywać faktury w formie elektronicznej. System ma usprawnić obieg dokumentów, skrócić czas zwrotu VAT oraz zwiększyć bezpieczeństwo archiwizacji.
Obowiązkowe wystawianie faktur w KSeF – od kiedy?
Od 1 lutego 2026 r. – obowiązek dla największych przedsiębiorców (sprzedaż powyżej 200 mln zł w 2024 r.).
Od 1 kwietnia 2026 r. – obowiązek dla pozostałych przedsiębiorców wystawiających faktury.
Od 1 stycznia 2027 r. – obowiązek dla najmniejszych firm wystawiających faktury o łącznej wartości sprzedaży do 10 tys. zł miesięcznie.
Co zyskujesz dzięki KSeF?
- bezpieczne archiwum dokumentów na 10 lat
- szybszy i sprawniejszy obieg faktur
- jednolity standard fakturowania
- szybszy zwrot VAT (nawet w 40 dni)
- większe zaufanie między przedsiębiorcami
Jak korzystać z KSeF?
Przedsiębiorcy mogą pracować w systemie:
- korzystając z programów finansowo-księgowych zintegrowanych z KSeF,
- używając bezpłatnych narzędzi Ministerstwa Finansów:
- Aplikacji Podatnika KSeF, aplikacji mobilnej KSeF lub e-mikrofirmy.
Od czego zacząć?
- uwierzytelnij się (profil zaufany, podpis kwalifikowany lub pieczęć kwalifikowana),
- nadaj uprawnienia księgowej lub pracownikom,
- wygeneruj certyfikat, aby wystawiać faktury również w trybach offline.
- Przygotowania do pracy w systemie można rozpocząć już teraz – Ministerstwo uruchomi możliwość rejestracji od listopada 2025 r.
Potrzebujesz pomocy?
Wejdź na: ksef.podatki.gov.pl lub skontaktuj się z infolinią Krajowej Administracji Skarbowej: 22 330 03 30.
